Wednesday 20 October 2010

Trophée Jules Verne: Trimming down regime for Banque Populaire V

Pascal Bidégorry: "In this type of race, the forecast and how it pans out are crucial The two days gained on the previous record are playing with details: don't forget that Groupama was behind Orange until mid-way. I think that Banque Populaire can gain about two days on the record, if she arrives in the South ahead of it. We will have to wait and see..."

Pascal Bidégorry: « Dans ce genre de course, la météo et la façon dont on la gère est capitale. Les deux jours gagnés sur le record précédent se jouent à des détails : n’oublions pas que Groupama était en retard sur Orange jusqu’à la moitié du parcours. Je pense que Banque Populaire peut gagner environ deux jours sur le record, à condition de rentrer dans le Sud avec de l’avance. Il n’y a plus qu’à attendre... »



Training aboard Banque Populaire V, October 2010. Image copyright Pauce/BPCE.

by Virginie Bouchet (in translation by SailRaceWin)

With still some weeks until the beginning of the stand by period for the attempt on the Trophée Jules Verne record, the men of the Maxi Banque Populaire V are concentrating on the last preparations of the multihull. On board, the least little thing is weighed... with a single obsession: that it must be the lightest possible. The tracking down of the gramme is launched for the Trophée Jules Verne!

Of the 24 tonnes of the Maxi Banque Populaire V, 15 are composite. But it is necessary ever and again to reduce weight. Kévin Escoffier, the person in charge of this office of studies explains: "This race concerning lightness is done on details, to the profit of the vital pieces. On a boat with a mast of 47 m, changing a halyard diameter counts! To gain about one hundred kilos, we changed the diameter of the netting, replaced the gennaker and the staysail, put on pieces of lighter chandlery, centralized the command station in order to reduce the weight of the cables. All that comes on board the boat is weighed: the repair pieces, the food... We called a dietician to select lighter weight foods. Hoods and collars were replaced by balaclavas to win some grammes! In all, we lost between 400 and 500 kilos; that is not nothing."

This week, this will be at the turn of the supplies and consumables to be brought on board, and a thing is sure: there will be no question of taking anything superfluous!

N for Nutrition

A few days before the start of the standby for the Trophée Jules Verne record attempt, the men of the Maxi Banque Populaire V are putting supplies on board. Calculated for 50 days, the salty meals have been arranged by bag corresponding to a daily ration for the whole of the crew. Let us delve into this universe....

Each of 50 numbered bags (weighing between 11 and 15 kilos) contains food specific to the different climatic conditions that will be encountered during the trip around the world. In the deep South, the portions will be fattier, richer in starchy foods(rice, pasta...) and in protein (dried meat), without forgetting one or two soups a day to fend off the cold. During the first three weeks, the sailors will be able to have something fresh (bread and fruits). In the case of the dried food that makes up the two levels of nourishment taken on board, the choice was made by memmbers of the team who tasted the different things proposed. It was also necessary to be sure that none of the sailors had any known allergies to any product taken on the boat and ensure that the meals provide the necessary quota of vitamins and salt minerals to avoid deficiencies.

In French:


Banque Populaire V in the port of Ajaccio. Image copyright B. Stichelbaut/BPCE.

A quelques semaines du début du stand by de la tentative de record du Trophée Jules Verne, les hommes du Maxi Banque Populaire V se concentrent sur les derniers préparatifs du multicoque. A bord, la moindre petite chose est pesée… avec une seule obsession : qu’elle soit la plus légère possible. La traque au gramme pour le Trophée Jules Verne est lancée !

Sur les 24 tonnes du Maxi Banque Populaire V, 15 sont du composite. Mais il faut toujours et encore alléger. Les explications de Kévin Escoffier, responsable du bureau d’études : « Cette course à la légèreté se fait sur des détails, au profit des pièces vitales. Sur un bateau avec un mât de 47 m, changer un diamètre de drisse, ça compte ! Pour gagner une centaine de kilos, on a changé le dimensionnement du filet, remplacé le gennaker et la trinquette, misé sur des pièces d’accastillage plus légères, centralisé les commandes pour réduire le poids des câbles. Tout ce qui entre sur le bateau est pesé : les pièces de dépannage, la nourriture… On a fait appel à une diététicienne pour sélectionner les aliments les plus légers. Jusqu’aux capuches et cols des cirés qui ont été remplacés par des cagoules pour gagner quelques grammes ! En tout, on a perdu entre 4 et 500 kilos, ce n’est pas rien. »

Cette semaine, ce sera au tour de l’avitaillement d’être embarqué, et une chose est sûre : pas question d’emporter de superflu !

A comme Alimentation

A quelques jours du début du stand by de la tentative de record du Trophée Jules Verne, les hommes du Maxi Banque Populaire V chargent l’avitaillement à bord. Calculés pour 50 jours, les repas salés ont été conditionnés par sac correspondant à une ration journalière pour l’ensemble de l’équipage. Plongée dans cet univers....

Chacun des 50 sacs (d’un poids entre 11 et 15 kilos) numéroté contient des aliments spécifiques adaptés aux différentes conditions climatiques qui seront rencontrées pendant le tour du monde. Dans le grand Sud, les portions seront par exemple plus grasses, plus riches en féculents (riz, pâtes…) et en protéines (viande séchée), sans oublier une à deux soupes par jour pour parer au froid. Pendant les trois premières semaines, les navigants auront droit à un peu de frais (pain et fruits). Côté lyophilisé qui constitue les deux tiers de la nourriture embarquée, le choix s’est fait avec les membres du team qui ont goûté les différents mets proposés. Il a fallu également s‘assurer qu’aucun des navigants n’avait d’allergie connue à aucun produit embarqué sur le bateau et veiller à ce que les repas fournissent leur quota de vitamines et de sels minéraux pour éviter les carences.

Banque Populaire V